Friday, September 9, 2011

DI SEBALIK RUKUN DAN WAJIB HAJI.

Selama ini kita hanya diajar tentang melakukan ibadah haji, rukunya,sejarahnya,perkara yang dilarang semasa ihram dan penjagaan kesihatan ketika di Mekah.Hikmah-hikmah yang selalu dilaungkan tentang haji sudah sangat biasa.Haji dilihat sebagai satu pengorbanan,memerlukan kesabaran yang tinggi,persaudaraan,mengabdikan diri,melawan nafsu,dugaan,persamaan,perpaduan,kesucian rohani,menghambakan diri,dan satu cita-cita.

Semua yang dijelaskan terlalu subjektif. Ia sudah pasti dimulakan dengan niat, Nampak mudah tetapi tentu besar impaknya kepada keseluruhan ibadat.Niat di sini bukan sahaja niat ihram tetapi juga niat kali pertama yang terlintas di hati untuk menunaikan haji.

Menurut Prof.NorHisham: Apabila niat untuk mengerjakan haji sudah terlintas di hati,ia sebenarnya sudah sampai ke Kaabah.Untuk mendapatkan haji yang mabrur,bermula dari niat semasa di tanah air.Akuinya,memang ramai yang mampu untuk mengerjakan haji ,namun untuk mendapatkan yang mabrur cukup sukar.

Budaya masyarakat Melayu sebenarnya banyak menghalangf tujuan untuk mendapatkan haji yang mabrur.Katanya ramai yang tidak faham tentang ibadat tersebut.Ibadat haji mempunyai hubungan yang rapat antara manusia dengan Tuhan.Justeru tidak boleh ada rasa riak dan bangga diri.Jika membuat kenduri pun tidaklah sampai menjemput satu kampong. Niat ke sana untuk apa?Belumpun habis kita menyusun niat sebenarnya, Kaabah sudah boleh mengesan apa yang di dalam hati kita.Niat itu ibarat barkodyang akan diimbas semasa di sana nanti.

Kita pergi ke sana untuk penyerahan diri pada Tuhan,rasa kerdil pada kebesarannya.Secara automatiknya akan menyebabkan kita lupa akan pada urusan dunia dan kesusahan yang ditempuhi.Pemusatan fikiran hanya kepada Allah,Tuhan yang satu. Ia akan datang dengan sendirinya apabila berada di Mekah,kerana semua itu ada kaitan dengan kekuatan Kaabah sebagai pusat bumi,Hujahnya.

Tambahnya lagi,Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib di mana di situ pemusatan tenaga,gravity,zon Magnetisme sifar dan tempat yang paling di rahmati...

Wallahualam..

Dipetik dari majalah Al-Islam,2010.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More