Friday, September 9, 2011

FESYEN MUNGKAR


Seraya dengan perkembangan islam moden, banyak perkara yang berkaitan dengan islam mula dimodenkan oleh golongan pereka fesyen dan golongan yang tidak mengamalkan kewajipan umat Islam, termasuklah gaya fesyen.

Banyak gaya fesyen umat Islam telah banyak diubah bentuk, malahan dibuat sehingga melanggar etika dan hukum syarak yang ditetapkan oleh Islam. Apa yang menjadi persoalan sekarang adakah setiap umat Islam khasnya ibu bapa mengambil tahu akan fesyen ini yang mana melampaui batas2 Islam? Sejauh manakah kita mampu membendungnya. Mari kita kupaskan antara fesyen-fesyen yang menjadi "trend" anak muda Islam sekarang.

1.Kain Yang Dipakai Terlalu Singkat
Menurut riwayat Imam Tarmizi dan nasa’i, dari Ummu Salamah r.a.

‘Ya Rasullulah : Bagaimana perempuan akan berbuat kain-kain mereka yang sebelah bawah?’
Sabda Rasululah S.A.W: Hendaklah mereka memanjangkan paras jengkal dan janganlah menambahkan lagi ke atasnya’’

2.Tudung tidak menutupi dada.
Allah S.W.T berfirman ‘’ Dalam surah AN-Nur ayat 31, bermaksud: hendaklah mereka lutupkan tudung(selendang) mereka ke leher dan ke dada mereka.

3.Lengan blaus, pendek tidak bersarung kaki.
Sesungguhnya Sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi yang telanjang yang condong kepada meksiat dan menarik oaring lain untuk melakukan maksiat,mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.(Riwayat Bukhari dan Muslim)

4.Pakaian yang ketat dan menampakkan susuk tubuh.
Rasullulah bersabda yang bermaksud:Hendaklah kamu meminjamkan dia baju yang panjang dan longgar itu.

5.Solekan yang jelas dilihat
Allah S.W.T berfirman: Dalam surah Al’Araf ayat 31 bermaksud: pakailah perhiasanmu pada setiap waktu sembahyang dan makanlah dan minumlah dan janganlah melampaui batas.

6.Semua cirri yang terdapat di atas
Katakanlah kepada permpuan-permpuan yang beriman: hendkalah mereka merendahkan pemandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka…’’

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More