Saturday, August 27, 2011

Keberkatan ibu


Ibu…. Insan yang sangat mulia..yang telah Allah kurniakan untuk kita..Oleh itu..bersyukurlah bagi kita yang masih mempunyai ibu di saat ini…

"Berbuat baiklah kepada ibu bapa" itulah nasihat Luqmamn Al-Hakim kapada anaknya yang perlu kita ambil dan amalkan dalam hidup kita.Wahai inasan..insaflah kita kesalahan kita terhadap insane yang bergelar ibu.

Renungkanlah…muhasabahlah diri….
Di manakah letaknya keberkatan seorang ibu bagi kita????...
Ikutilah kisah at-Tirmidzi ini………

Muhammad bin Ali at-Tirmidzi bersama dua orang pelajar lainnya bertekad akan melakukan pengembaraan untuk menuntut ilmu.Ketika mereka hendak berangkat,ibunya sangat sedih.

"Wahai buah hati ibu," si ibu berkata."Aku seorang perempuan yang sudah tua dan lemah,bila anakanda pergi tak ada lagiseorang pun yang bonda punyai di atas dunia ini.Selama ini anakandalah tempat bondabersandar.Kepadasiapakah anakanda menyerahkan bonda yang sebatang kara dan lemah ini?"

Kata-kata ini menggoyahkan semangat Tirmidzi,ia membatalkan niatnya,sementara kedua sahabatnya tetap berangkat mengem,bara mencari ilmu itu.Suatu hari Tirmidzi dudukdi sebuah pemakaman meratapi nasibnya;

"Di sinilah aku!Tiada seorang pun yang peduli kepadaku yang bodoh ini!Sedang kedua sahabatku itu nanti akan kembali sebagai orang-orang terpelajar yang berpendidikan sempurna."

Tiba-tiba munculseorang tua dengan wajah yang berseri-seri.Ia menegur Tirmidzi;
"Nak,mengapakah engkau menangis?"

Tirmidzi menceritakan segala keluh kesahnya itu.
"Mahukah engkau menerima pelajaran dariku setiap hari sehingga engkau dapat melampaui kedua sahabatmu itu dalam waktu yang singkat?"Orang tua itu bertanya kepada Tirmidzi.

"Aku bersedia," jawab Tirmidzi.
"Maka,’’Tirmidzi mengisahkan," "Setiap hari ia memberikan pelajaran kepadaku.Setelah tiga tahun berlalu barulah aku menyedari bahawa sesungguhnya orang tua itu adalah Khidir dan aku memperoleh keberuntungan yang seperti itu kerana telah berbakti kepada ibuku."

Begitulah kisah yang perlu kita ambil iktibar.Berbaktilah kepada ibu.Lihatlah Tirmidzi,kerana pengorbanannya kepada ibulah,Allah telah mempertemukannya dengan seorang guru yang hebat.

Di situlah letaknya keberkatan ibu terhadap kita.Ingatlah bahawa syurga di bawah telapak kaki ibu..Mohonlah keampunan dari ibu terhadap dosa yang pernah kita lakukan kepada mereka..Ingatlah ..kasih ibu membawa ke syurga...

Jika berasa malu untuk memohon maaf daripada mereka …gunalah kesempatan Aidilfitri ini .Jadikanlah Aidilfitri sebagai penyatu kita dengan ibu dan sebagai penyambung tali keberkatan ibu dengan kita…

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More